Op onze website worden alleen functionele cookies gebruikt om de site optimaal te laten werken.
Bierblog:
Cursussen - trainingen

Het vakmanschap van de horecamedewerker

Het vakmanschap van de horecamedewerker

Wordt de horecatijger met uitsterven bedreigd?

Tegenwoordig wordt het werken in de horeca vaak onderschat; zeker omdat het vaak ‘slechts’ een bijbaan betreft. Maar het is toch écht een vak, zelfs naast je studie.

We kennen allemaal we die gastheer of -vrouw die het vak tot in de puntjes beheerst. Met kennis van zaken en vaardigheden tot in de perfectie uitgevoerd. Gastvrijheid is een tweede natuur en deze persoon weet je ongelooflijk in de watten teleggen en keer op keer positief te verrassen.

Horeca ervaring

Ikzelf loop inmiddels al bijna 35 jaar rond in de branche en ben uiteraard ook zelfregelmatig te gast in een horecagelegenheid. Vanuit mijn beroepsdeformatie kijk ik natuurlijk op een andere manier en als een soort ‘beroepsafwijking’ breng ik onbewust een stapel lege glazen naar de bar en leg ik het viltje recht met het logo naar mezelf aan de bar.

Het is vandaag de dag helaas een uitzondering om die vakman of -vrouw aan te treffen en dat betekent dat er werk aan de winkel is voor de branche. Het loont meer dan ooit om als horecaondernemer te investeren in opleiding en training.

Tapwedstrijden

Ik mag zelf in de jury plaatsnemen van de regionale tapwedstrijden in mijn regio, de voorrondes voor het Nederlands Kampioenschap op de Horecava. Alle deelnemers aan de wedstrijden zijn doorgaans doorgewinterde horecamedewerkers, die in ieder geval de motivatie hadden om zichzelf in te schrijven. Omdat ze hun vak uitermate serieus nemen staan ze tijdens het tappen toch te trillen als een rietje en vergeten ze - iets wat ze dagelijks honderden malen doen - bijvoorbeeld vriendelijk gedag te zeggen tegen de gast, in dit geval de jury. Het zijn de zenuwen die parten spelen. Dat is precies de reden waarom dit soort wedstrijdenenorm belangrijk zijn voor de horeca. Zeker op dit moment.

 

Marges staan onder druk

Brouwers verhogen in rap tempo hun prijzen, waardoor de marges van de horecaondernemer dunner en dunner worden. Dat heeft overigens niet alleen met de bierprijzen te maken, kosten stijgen over de gehele linie. Het is onvermijdelijk dat prijsverhogingen doorberekend worden.

 

De gast betaalt die rekening. Of de gast de rekening kan en wíl betalen is een kwestie de geboden toegevoegde waarde van de horecamedewerker. De bar populair vol zetten met glazen is niet de uitdaging voor een echte professional. Het serveren vaneen tot in de puntjes verzorgd glas bier wel.

 

Horecatijger?

Ik heb zelf altijd wat moeite met de populaire kreet ‘Horecatijger’, maar in deze context zouden we zomaar van een uitstervend ras kunnen spreken. Ik ben ervan overtuigd dat door te blijven investeren in ons grootste kapitaal, de medewerkers, we de toekomst kunnen waarborgen.

Gasten zijn dan ook absoluut bereid om meer te betalen voor een uitmuntende ervaring.

Taptalent

Een goede taptraining voor jouw medewerkers betaalt zichzelf altijd terug.

Een kleine impressie

De wereld van proosten & proeven.

Op dit moment zijn er geen items om weer te geven.
Smaakt dit naar meer?

onafhankelijk advies, gesteund door meer dan 30 jaren ervaring