Aandachtspunten voor een passend bierassortiment
We maken géén bierkaart voor de kastelein
Het adviseren voor een bierkaart doen we in eerste instantie voor de gasten van de horeca ondernemer. Uiteraard altijd in goed overleg en rekening houdend met eventuele geldende verplichtingen vanuit de leverancier.
Ken je gast
Dé bierdrinker bestaat niet; het is ontzettend belangrijk om erachter te komen wie je aan je bar hebt zitten. Is het de beginnende of traditionele bierliefhebber, die graag geniet van een mooi blond bier of een Belgische Tripel voor een lage of gemiddelde prijs. Of juist de ‘Beer Geek’, die liefst wekelijks verrast wil worden met exclusieve bieren, deze ook bijhoudt op Untappd en daarvoor ook nog eens flink wil betalen.
Misschien komt een groep niet of nauwelijks bij jou over de vloer en hoef je ze dus ook niet te bedienen, of stel je ze juist onbewust teleur met je assortiment.
Logistieke capaciteit en houdbaarheid
Je opslagruimte zit een keer vol, dus je moet keuzes maken. Vaste bieren mogen nooit op gaan, maar bijzondere bieren verkopen juist beter als je duidelijk maakt dat ze bijna op zijn. Bieren die gevoelig zijn voor bederf (lichte, hoppige bieren) wil je bij voorkeur altijd koud houden.
Balans in de bierkaart
Volledigheid, variatie en afwisseling zijn erg belangrijk. Je hoeft niet altijd alles in huis te hebben; bij meer exclusieve bieren kan het juist positief werken wanneer ‘op’ ook echt ‘op’ is. Daarnaast is het bewust wisselen van bieren handig én noodzakelijk om sommige doelgroepen geboeid te houden.
Communicatie en kundige medewerkers zijn misschien nog wel het belangrijkste: als het bier watje hebt niet wordt opgedronken omdat je gast er niets van weet, help je er niemand mee. Dat is zonde van je geld én van het bier.
Wij nemen altijd een personeelstraining mee bij het implementeren van een nieuwe bierkaart. Een enthousiaste medewerker die weet wat hij of zij schenkt is de beste garantie voor een tevreden gast.